De vackra små fjordhästarna, och en sak till

Bättre sent än aldrig, tänkte skriva lite kort om de efterlängtade fjordhästarna som inte bara är bekräftade, utan även står synliga i spelet!
Jag är en av de många som länge drömt om att fjordhästar ska komma till spelet. Som jag kan ha nämnt tidigare är det ingen ras jag är jätteförtjust i IRL, men de är grymt söta att titta på och det räcker gott och väl för att jag ska vilja ha dem i spelet! Dock har jag varit lite "orolig" ang. hur de skulle se ut om de kom till spelet, för fjordhästar kan se väldigt annorlunda ut. Det vanligaste är att de antingen är lite lättare, sportigare som är mer avlade för ridning och är superfina, eller lite tyngre, ofta väldigt framtunga och som passar bättre som draghästar. Eftersom vi i starstable använder hästarna till att rida på så skulle jag inte vilja ha den sistanämnda typen, personligen tycker jag inte de är jättevackra, fast de kan bero på att de fjordhästar jag har sett och träffat IRL som är av den "typen" har varit väldigt omusklade, och oftast även väldigt respektlösa så jag har inte jättebra erfarenheter av dem xD (och kom ihåg- det är min erfarenhet av dem, jag säger inte att alla är så!) Sen just när det är en ras som många längtat efter länge så vore det ju trist ifall man blir missnöjd när de väl kommer.
I alla fall, jag behöver inte oroa mig längre, fjordhästarna är ju helt perfekta! Jag blev jätteglad när de visade de första bilderna, sen när de dök upp inne i spelet tyckte jag att de såg ännu finare ut! Jag kommer garanterat att köpa en, oavsett hur de ser ut i rörelse! Ang. vilken jag ska köpa är jag lite kluven. Jag hade från början (även innan man visste om de skulle komma eller inte xD) tänk att jag skulle ha en brunblack (har dessutom ett namn till henne), och ändrade mig inte när bilderna visades. Det känns lite mer som typiskt fjording och det känns som att musblacken kommer vääldigt många att rida runt på. Men sen dök de upp i spelet, och är så mycket sötare än på bild, och den grå är ju bara för underbar *-* haha tufft val det här. Kanske ska man slå till och köpa den också, och kalla den Bilbo dagen till ära? (10:e december är ju Hobbit-premiär!! 8D)
 
En sista sak, för att undvika hat-kommentarer ang. min "uppdelning" av fjordhästar i två olika modeller och att säga att den tyngre är en draghäst (folk har en tendens att reagera om sånt här. Kanske de kommer att göra det nu, kanske inte, lika bra att ta upp i alla fall) När jag säger att den passar bättre som draghäst kan jag börja med att jag menar inget illa med det, för det är ju inget fel med det. Självklart går de att rida på också, precis som den "andra modellen" säkert kan dra/köras. Jag står mitt emellan de som säger att alla hästar kan användas till allt, och de som säger att hästarna bara bör göra det de är avlade till; arbetshästar t.ex. ska man inte rida dressyr eller hoppa på, travhästar är inga ridhästar osv.
Olika hästar är avlade för att vara bra inom olika områden. Självklart passar de då bäst att användas till just det, det går inte att komma ifrån. Ska man använda dem till något annat så kan man inte räkna med att de har kapacitet, eller hållbarhet, att klara det lika bra som hästar som avlats för det, utan då får man sänka kraven. Sen får man ju såklart se till individnivå vad hästen klarar av "åt båda hållen", man kan inte säga att alla hästar avlande för hoppnig är jätteduktiga på just hoppning, eller att inga travhästar är bra ridhästar.

Kommentarer:

1 Alanis Moonstorm:

Åh, själv är jag lite besviken på fjordingarna. De har ju ingen ål! Dessutom är jag inte supreförtjust i deras ansiktsuttryck xD
Tur att man tycker olika så att inte alla rider runt på samma häst! För det vore ju tråkigt.

Jag vet inte mycket angående hästar, men har fått fär miga tt hela grejen med att man helst inte ska hoppa med hästar av tyngre modell är för att deras knän belastas mer än sportigare raser? Det är så jag uppfattat det i alla fall.

Svar: Haha jag har inte ens tänkt på att de inte har en ål xD Jag tycker att ansiktena är supersöta, men som du ta, tur att alla tycker olika! :DBeroende på hur tung hästen är kan man ju ta något skutt ibland, vissa kallblod är ju lättare än andra. Men som du säger så är det ju en väldig belastning, de väger ju en hel del de här pållarna. Även på lättare hästar så tar frambenen en hel del "stryk" när de landar, och påfrestningen blir ju ännu större när hästen är tyngre.
April Goldfall

Kommentera här: