Redigeringstips :3

Jag tänkte lite kortfattat berätta hur jag gör innan jag ska flytta t.ex. kroppsdelar på hästen. Jag har inga planer på att gå igenom hur man flyttar eftersom det finns en massa tutorials på bl.a. andra bloggar och youtube som visar olika varianter.
Bilden jag tänkte visa på är denna:
Om jag ska flytta hästens kroppdelar och ev ryttaren i lite större utsträckning, t.ex. min slide stop-bild jag gjorde ganska nyligen, så vill jag gärna ha något att utgå ifrån och så att jag kan se redan innan jag börjar flytta delarna att det kommer att se hyfsat vettigt ut. (Dock så kan jag lova er att just den här bilden inte kommer att göra det)
Jag skapar då ett eget lager till skissen, och börjar med att måla den i hästens "urstprungsposition". Bilden är lite rosa eftersom jag även har ett rosa lager som jag här gjort lite genomskinligt så att skissen skulle synas tydligare. Jag har visat två varianter, en som är mer som ett skelett (den vita då) och en som följer hästens konturer mer (svarta). Har även gjort en skiss på ryttaren som ni kanske ser :) (eget lager)
När jag ska ändra skissen brukar jag dels dublicera lagret och dölja den ena, så att jag har en hel skiss om det inte går någe bra med den första xD
När jag flyttar delar på skissen så har jag ett lager med färg emellan så att skissen syns bättre, gör även detta när jag flyttar hästens kroppsdelar om jag har hela hästen i ett eget lager (brukar använda mig av olika metoder beroende på vad som passar bäst för den redigering jag håller på med)
När man känner sig nöjd med sin skiss är det bara att börja flytta på hästens delar för att likna skissen, (som sagt tänker jag inte gå in på hur man gör de) och fixa å dona i vanlig ordning  tills man är nöjd med bilden c: Det är väldigt sällan som det här (dvs när jag gör det) slutar i att både häst och skiss har exakt samma form, utan det är bara för att ha något att gå efter.
Bara för att jag gjorde en sån otrolig skiss var jag ju tvungen att göra färdigt bilden, och den blev helt fantastiskt vacker så jag måste självklart visa den.
Den är väldigt slarvigt gjord och inte genomtänkt alls, ville bara visa principen :) Hoppas att någon har fått ut något ifrån det här, och om inte så har ni åtminstone fått en fin bild att skratta åt! ;D

Kommentarer:

1 Cecilia Gladefield:

Väldigt tjusig bild! >:D <3

Svar: Men visst >B) Ytterst professionell (stavning? xD)
April Goldfall

Kommentera här: