Redigeringstips :)

Skapade nyss en kategori för detta, kategorin "redigering" är alltså inte till för mina redigerade bilder (de finns som vanligt i kategorin bilder) utan för lite tips :) Nej jag kan (vill) inte döpa kategorin till ngt tydligare t.ex. "Redigeringstips" xD

Fick en kommentar förut med frågan om jag kunde visa hur jag redigerar genom att göra ett filmklipp. Svaret är nej, det kan jag inte eftersom jag inte har program för det, och har inte heller något intresse av att fixa program endast för det ändamålet. Dessutom är allt jag gör i ps så rörigt innan jag är klar, så att kolla på en video skulle nog mest vara förvirrande hehe x) Iaf, jag tänker inte heller lägga upp ett inlägg med bilder och text om hur jag gör steg för steg på en hel redigering.
Däremot kan jag komma med några mindre tips/tekniker osv på enstaka saker, och jag kan säga redan nu att jag tänker (såklart) utgå från programmet jag använder, vilket är Photoshop Elements 2.0, så det jag skriver kan självklart se/heta/fungera annorlunda i andra program.
Just nu har jag endast två saker i huvudet som jag kan tänka mig att skriva lite kort om. Om det finns intresse finns kan jag tänka mig att skriva mer, men då får man kommentera förslag! :)
 
Jag tänker redan nu ge ett litet tips för alla som vill bli bättre på att redigera, det är något man hör i stort sett hela tiden men vill man bli bättre är det helt klart det absolut bästa sättet: öva!
Jag kan inte nog uttrycka hur viktigt jag tycker det är att öva, öva, öva om man vill bli bättre (risken finns att jag kommer att tjata om det i alla mina redigeringsinlägg). Självklart kan man lära sig en massa av att kolla på hur andra redigerar, men jag anser att det enda sättet att blir duktigare är att själv sätta sig och redigera. Man måste hitta den teknik som passar en själv bäst, kanske genom att göra exakt som man sett andra göra, blanda tekniner, eller hitta på en egen, man får helt enkelt testa sig fram! Använda det man har lärt sig, utveckla det man redan kan och pröva nya saker. Man kan lära sig jättemycket genom att bara sitta och kladda och exprimentera med bilder!

Kommentarer:

1 Julia Shywater Aka Nisse :

Detta är till en jätte stor hjälp! Jag kommer följa din blogg i fortsättningen :)

Svar: Kul att höra! :D Så synd att det inte är så jättemkt att följa just nu, saknar båda tid och lust för att hålla igång..
April Goldfall

Kommentera här: