Det här med tillfälliga uppdrag

Jag har ingen aning om vad det var för uppdrag som dök upp i dagens uppdatering eftersom jag inte gjort dem/det ännu, men med tanke på hur de senaste "random" uppdragen har varit gissar jag att det bara är något kort som dessutom kommer att försvinna om typ två veckor. Det har, tråkigt nog, blivit väldigt vanlig med såna uppdrag (tycker i alla fall jag). Visserligen är korta, tillfälliga uppdrag bättre än inget alls, men jag tycker att det ställer till lite problem.
Star Stable är ett stort spel med många spelare, och vi blir inte precis färre. Dessa uppdrag som försvinner efter ett par veckor blir alltså inte bara otillgängliga för spelare som missat/inte tagit chansen att göra dem, nya spelare har aldrig ens fått den chansen. Många av de här uppdragen innehåller någon slags belöning som de då inte kommer att få. Alla de här uppdragen innehåller xp som de inte heller kommer att få.
Det brukar inte vara jättemycket xp som man får i uppdragen, men lägger vi det på hög tillsammans med "extra-xp" från olika högtids-uppdrag och de från hästmarknaden så blir det till slut en hel del. Och för varje gång hästmarknaden öppnar, det kommer nya uppdrag under högtider, eller såna här korta, tillfälliga uppdrag så bygger man på den högen. Star Stable är redan drygt 3 år, och ju längre tid det går, desto större xp-skillnad mellan de äldsta och de nyaste spelarna kommer det att bli om det fortsätter så.
Jag säger inte att det aldrig borde vara några "exlusiva" uppdrag och att alla som har kommit lika långt i spelet måste ha exakt samma xp, men det kanske inte är jättekul när vissa går upp i level medans det för andra är omöjligt att levla innan det kommer ytterligare nya uppdrag. Det har redan hänt upprepade gånger (själv tillhör jag dem som brukar gå upp i level lite tidigare iom att jag påbörjade de första juluppdragen) och det kan ju bli lite sura miner vilket jag kan förstå.
Om någon tycker att jag tänker helt snett så får man gärna komma med sina egna åsiker, jag vill gärna veta hur andra tänker om det här :)
 
btw jag har en förmåga att missbedöma helt hur långe mina texter ska bli, när jag bara tänker skriva litegrann råkar de bli typ dubbelt så långa som jag trodde de skulle bli, och när jag tror att det ska bli en liite längre text så blir det inte det. Skills.

Kommentarer:

1 Alanis Moonstorm:

Jag håller helt med och har skrivit detsamma själv många gånger. SSO-teamet skjuter sig själva i foten när de konsekvent bestraffar nya spelare på det här sättet. Tänk dig om du precis börjat spela och inte är i tillräckligt hög level för att ta dig in till GÅD, då blir varje gång som hästmarknaden öppnar där inne som ett personligt hån. Att ha flera spelare som är på samma plats i storyn men i olika levlar kan dessutom vara lite problematiskt när man ska fortsätta spelet...

Svar: Ja :/ De tog ju bort xp:n från juluppdragen ett par år (eller om det bara var ett?) pch jag trodde det var för att det inte skulle bli mer skillnad än vad det redan var efter första julen. Så förstår inte riktigt varför de tog tillbaka det, jag tror faktiskt att vi skulle klara oss på att få js, rykte och ev. belöningar från tillfälliga uppdrag..
April Goldfall

2 Cecilia Gladefield:

Varför finns det tillfälliga uppdrag egentligen? Varför kan de inte stanna kvar och vara vanliga uppdrag? O.o Är ju rätt konstigt egentligen och som ni säger så är det väldigt orättvist då alla kommer få väldigt olika xp till slut. De tillfälliga uppdragen kan vara centrerade till högtiderna, det är logiskt men de andra små kortuppdragen förstår jag inte riktigt varför de ska ta bort. Det finns ju inte så många uppdrag kvar nu när man är i full level så varför ta bort chansen för vissa att göra uppdrag genom att ta bort dem efter en vecka? :S

Svar: Jag tycker det känns väldigt onödigt att de trycker in en massa mini-uppdrag som försvinner, då är jag faktiskt hellre utan. Varför sätta in uppdrag som tar fem minuter för spelarna att göra och bara är tillgängliga i två veckor? En sak om det hände någon gång ibland för att man ska få någon exklusiv belöning eller så, men det blir ju vanligare.. Jag kan förstå om de tar bort dem för att de inte ska bli jättemånga småuppdrag för nya spelare/spelare i lägre level som inte passar in i någon uppdragsserie/story.. Men istället för en massa enstaka uppdrag, kan de inte komma med någon liten serie istället (mer sällan, såklart) och låta den vara kvar, som de gjort förut?
April Goldfall

Kommentera här: