Låt min häst vara

För er som bara är intresserade av att läsa sso-relaterade inlägg, det här är inte ett av dem.
På väg till och från stallet åker jag förbi en hel del andra stall, och en massa hagar med hästar. Häromdagen så såg jag en tjej stå utanför en av dessa hagar med en påse med äpplen. Nu vet ju jag såklart inte om hon har fått tillåtelse att ge hästarna äpplen, om hon känner de som har hästarna eller om det var hennes hästar som gick i hagen. Eller om hon "bara ville mata hästarna". För att såna finns det gott om, och som ägare till en fånghäst så är det något som skrämmer mig något otroligt och som gör mig fruktansvärt arg.
    Det är aldrig okej att mata någon annans djur utan tillåtelse. Det finns så många anledningar. I en hage med flera hästar kan det lätt bli bråk över den begränsade maten, och det kan leda till onödiga skador (både för hästarna och för dig som matar om du får för dig att gå in i hagen med maten), vissa hästar bli nafsiga eller börjar till och med bitas när de blir matade ur handen, eller som i mitt fall hästen kan bli sjuk. Särkilt om man kommer med en hel påse äpplen. Men även om det bara är ett äpple, en morot, eller en näve med gräs (nej, alla hästar kan inte äta gräs, min häst går i en hage utan gräs av en anledning), så är du kanske inte den enda som går förbi den hagen den dagen och som tänker "men litegrann gör väl inget" och helt plötsligt var det inte bara litegrann längre.
    Sen finns det ju dem som gärna vill gå in till hästarna för att hälsa och klappa, vilket jag heller inte kan förstå. Visst, de är jättefina och jag ville också klappa hästar när jag var liten. Men är det så svårt att låta hästarna vara ifred? Och hur smart är det egentligen att gå in till en okänd häst/hästflock? Hästar är flyktdjur på flera hundra kilo, även den snällaste hästen kan bli rädd och det är inte alla hästar som ser sig för när de flyr. Det är inte alla hästar som är snälla heller för den delen. Kommer hästen fram till staketet så kan man väl på egen risk klappa lite men man har inget i hagen att göra.
    Jag har stått i stall där det rör sig väldigt mycket folk förut, vilket inte riktigt funkar när man har en fånghäst. Trots att det suttit lappar på hagarna att man absolut inte får mata hästarna så går det inte riktigt fram hos alla (inte ens hästägare, tyvärr). Det finns även väldigt många som verkar tro att bara för att hästarna står ute så är det allmän egendom, den skulle ju inte stå där om man inte fick gå in till den. Folk gillar även att påstå att allemansrätten ger dem rätt till att vara där när man ber dem att lämna hagen och djuren ifred. Du menar allemansrätten som säger att du får passera igenom en hage om du inte stör djuren? Do your research.
    Jag har stött på en hel del folk som helt saknar respekt för djur och djurägare under den tiden vilket är jättetråkigt. Fine om man gör något en gång för att man helt ärligt inte vet bättre, men folk som ska käfta emot när de blir tillsagda förstår jag mig inte riktigt på och dessa är jag dessutom jävligt trött på vid det här laget. Vi ber er inte att låta hästarna/djuren vara för att vara elaka och förstöra din/ditt barns dag. Det handlar om säkerhet och djurens välmående. Så för din, och min hästs skull, snälla låt min häst vara ifred!

Kommentarer:

1 Alanis Moonstorm:

Folk i allmänhet tycks tro att djur utomhus är till för alla, oavsett om det är kaniner, hundar, hästar eller andra djur. Om du har tillgång till det, skaffa en stor bufflig kalkontupp. De är sjukt revirhävdande och väldigt bra samt ordentligt läskiga vaktdjur.

Svar: Det borde nästan ingå någon "djurvettskurs" i grundskolan, för det är läskigt hur vissa beter sig kring helt okända djur, och då är det inte bara barn utan det är nästan ofast vuxna människor som verkar tro att man får göra vad som helst. Haha en kalkontupp vore inte helt fel, då skulle folk nog hålla sig borta xD
April Goldfall

2 Valle:

Gud vad rätt du har! När folk slänger in STORA KLUNGOR GRÖNT GRÄS till hästarna som har fång, blir jag galen! Dom har ingen aning om vad hästen inte tål och tål. Samma sak med kaniner, föräldrar som låter sina barn ge massor av gräs mm till kaninerna utan ens tillåtelse.

Svar: eller hur :s det borde väl inte vara så svårt att inse att precis som människor så kan inte alla djur äta allt?
April Goldfall

3 Kendra Mouselee:

Så bra inlägg!

Vi har en fånghäst i stallet och det var en sommar då jag och stallägaren kom till hagen en dag och såg att någon hade kastat ett 30-50tal äpplen in i hagen.. Även om man, som jag själv, har en häst som inte alls är känslig på det viset så kan så stora mängder ändå bli farligt för honom, för att inte tala om hur farligt det blev för fånghästen!

Sen så har man varit med om oräkneliga gånger att folk ska gå fram och klappa hästarna i hagen..

Svar: Men guud :s Så stor mängder kan vara, som du säger, farliga för alla hästar men rent utsagt livsfarliga för fånghästar! Visst, man kan inte räkna med att alla vet om fång (eller t.ex. kolik) och hur allvarligt det faktiskt är, men varför kan folk bara inte tänkta efter lite innan de göra något? Särskilt när det handlar om saker som de inte har kunskap om, t.ex. andras djur :/
April Goldfall

Kommentera här: